Hvem står bag?
Elisabeth Damkjær, Lisbeth Mulvad og Praxis
© Forfatterne og Praxis, 2015
Forlagsredaktion: Helle Grubbe og Kirsten Nordentoft
Grafisk design: Signe Immerkjær Thaulow
Fotos: Colourbox
Skriv til forlaget.
Forløbets faglige mål
Bag dette link finder du en samlet oversigt over Erhvervsfagets og danskfagets faglige mål samt en angivelse af, hvilket temaer der arbejder med hvilke mål. Oversigten afspejler det fulde master-forløb. I det omfang du som lærer ændrer på forløbet, vil matrixen ikke afspejle dit personlige forløb.
Hvis du retter i forløbet, kan du både opdatere oversigten over hele forløbets mål i det indledende tema "Hvad handler forløbet om" og på de enkelte temaer.
Forløbets omfang
Forløbet i sin fulde længde er estimeret til at kunne vare ca. 23 lektioner på E-F-niveau og op til ca. 26 på C-D-niveau - hertil kommer tid til det praktiske arbejde. Klik her for at få et overblik over de forskellige opgavers estimerede varighed.
Forløbet egner sig både til, at eleverne kan arbejde med hele forløbet i sammenhæng og med udvalgte dele af det.
Brug og tilpasning af forløbet
Klik her for at få en vejledning til, hvordan du bruger og tilpasser forløbet til egen brug.
Lærervejledning
Forløbet er rettet mod grundforløbets 1. og 2. del og er tilrettelagt, så det omfatter de faglige mål i dansk niveau F-C og de faglige mål i erhvervsfag 2 og 3.
Enkelte opgaver i forløbet er målrettet enten henholdsvis F/E- eller D/C-niveau. Differentieringen er ved opgaverne markeret med (F/E) og/eller (D/C). Angivelsen er alene rettet mod det danskfaglige indhold i forløbet.
De fleste af opgaverne dækker således niveauerne bredt. I materialet er denne grove differentiering valgt for overskuelighedens skyld, men det er naturligvis vigtigt, at man differentierer yderligere.
Hvis man samlæser elever fra flere niveauer på ét hold, kan eleverne arbejde med de samme opgaver, men med forskellige mål i forhold til deres niveau. I disse tilfælde er det nødvendigt, at der differentieres på kravene, som stilles til eleverne under opgaveløsningen og i deres færdige produkter.
I de faglige mål til danskfaget (se bekendtgørelsen) angives den stigende progression i fagmålene fra F til C-niveau med ’progressionsord’. Ordene viser den stigende kompleksitet fra F- til C-niveau, som skal lægges til kravene til elevernes opgaveløsning og i vejledningen af eleverne under opgaveløsningen.
- F: grundlæggende niveau, kan anvende, kan skelne, demonstrere kendskab til, kan læse og forstå, kan indgå i dialog
- E: reflekteret, bevidste valg, vælge mellem, redegøre for, rimeligt korrekte
- D: komplekse, diskutere, vurdere, forklare, vælge relevante, formelt korrekte
- C: nuanceret, argumentere, kritisk, indgå i kritisk dialog, metodisk, varierede og nuancerede, begrunde.
Ud over kompleksiteten angivet med niveauernes stigende progression er der naturligvis de traditionelle måder at differentiere på, både i forhold til elevens faglige forudsætninger og i forhold til elevens personlige og sociale forudsætninger, fx:
- tiden, eleven har til opgaveløsningen
- graden af selvstændighed i opgaveløsningen, fx lærerens fysiske nærhed og omfang af vejledning
- opgavens forklarende tekst, fx med angivelse af udførlig arbejdsmetode eller nuancerede beskrivelse af bestemte løsninger
- måder at lære på, læringsstile etc.
Endeligt er der enkelte område, hvor danskniveauerne adskiller sig: E, D og C-niveau har krav om sprogiagttagelse: grammatik, sprogbrug og sproglige normer. C-niveauet skal arbejde med ældre tekster og perspektivering i fortolkning og tekstarbejde.