Velkommen til USF
Velkommen til USF
Dit grundforløb skal afsluttes med en grundforløbseksamen. Du kan kun gå til grundforløbseksamen, når du har gennemført faget USF (uddannelsesspecifikke fag).
Faget afsluttes med en standpunktskarakter og til eksamen bedømmes du bestået eller ikke bestået ud fra et eksamensprojekt der bygger på USF.
Du skal bestå for at kunne få dit grundforløbsbevis og dermed afslutte grundforløbet og læse videre.
Undervisningsforløbet - sådan skal du arbejde
I forløbet her, skal du læse og gennemføre forskellige workshops med tilhørende opgaver. Du må gennemføre dette arbejde selvstændigt, eller i mindre grupper (højst 3 personer). Alle gruppemedlemmer skal individuelt aflevere en besvarelse!
Da undervisningsformen i de fleste fag på de merkantile uddannelser gennemføres som åben undervisning, er du selv ansvarlig for planlægning og gennemførelse af de enkelte workshops. Du skal dog overholde de forskellige afleveringsfrister som vil fremgå af forløbet.
Hver modul afsluttes med en opgave der gives en karakter for.
Faglige mål
Du skal igennem nogle faglige mål som er lovbestemt (ligesom alle de andre fag du har på uddannelsen). De faglige mål er opdelt i tre områder, nemlig viden, færdigheder og kompetencer.
Viden handler grundlæggende om at have kendskab til et område eller teori.
Færdigheder handler om, at kunne anvende sin viden i forskellige sammenhænge
Kompetencer handler om, at selvstændigt kunne anvende og tilegne sig forskellig viden og færdigheder i nye perspektiver og ukendte sammenhænge.
Alt dette, sammen med erfaring, personlighed og væremåde, kaldes for kvalifikationer.
På handel og detail er de faglige mål de samme. Derfor kan du både starte på en detailuddannelse og handelsuddannelse med et grundforløb som detail eller handelselev.
Kontordelen har nogle andre faglige mål, men der er sammenfald i flere af dem.
Faglige mål for detail og handel
Faglige mål hentet fra retsinformation.
Her er de faglige mål du som elev skal igennem på detail og handel:
Eleven skal have grundlæggende viden på følgende områder:
1. Begrebet forretningsforståelse.
2. Forskellige regneteknikker, som anvendes i en priskalkulation og demonstration af forståelse af tal og resultater.
3. Virksomhedens forskellige prisstrategier.
4. Virksomhedens strategiske mål for salg og servicefunktioner.
5. Forskellige salgskanalers styrker og svagheder.
6. Forskellige metoder og værktøjer til at planlægge og udføre salg og serviceopgaver.
7. Fordele og ulemper ved afsætning igennem forskellige kanaler.
8. Virksomhedens kommunikationsstrategi.
9. Virksomhedens basale digitale kommunikationsbehov og mest anvendte kommunikationskanaler.
10. Skriftlig, mundtlig og digital kommunikation til forskellige målgrupper.
11. Virksomhedens funktioner og håndtering og præsentation af varer.
12. Værdi- og forsyningskæder og virksomhedens rolle og opgaver i samfundsøkonomien.
13. Virksomhedens anvendelse af digital databehandling i forhold til fx. kunder, produkter, serviceydelser m.v.
14. Datadisciplin samt metoder/værktøjer til kvalitetssikring.
15. Digitalisering af processer og funktioner.
Eleven skal have færdigheder i at anvende følgende grundlæggende metoder og redskaber til løsning af enkle opgaver under overholdelsen af relevante forskrifter:
1. Beregninger og kalkulation af priser og omkostninger med og uden anvendelse af hjælpemidler.
2. Evaluering af egne kalkulationer vurderet ud fra forskellige prisstrategier.
3. Skelnen imellem forskellige forretningskoncepters anvendelse af prisstrategier.
4. Planlægning af en konkret afgrænset salgsopgave i forhold til forskellige former for salg.
5. Skelnen mellem forskellige typer af services.
6. Forklaring af sammenhængen imellem anvendelse af forskellige afsætningskanaler.
7. Mundtlig præsentation af en begrænset opgave i forhold til et opstillet mål for formidlingen.
8. Udarbejdelse af tekster i forhold til en konkret salgs- eller markedsføringsaktivitet.
9. Skelnen mellem forskellige opgavers placering i virksomhedens værdi- og forsyningskæde.
10. Udførelse af afgrænsede arbejdsopgaver, som knytter sig til salg, kundeservice, indkøb og logistik og håndtering af varer. 11. Forklaring af et produkts vej gennem værdi- og forsyningskæden.
12. Indhentning af data til brug for en afgrænset opgave og anvendelse af digitale værktøjer til indsamling af data, behandling og præsentation af dem.
13. Forklaring af hvordan en virksomhed kan udvikle kunderettede tilbud med anvendelse af data om kunder og varer.
14. Udarbejdelse af forslag til digitalisering af dele af en arbejdsproces ved anvendelse af gængse digitale programmer og værktøjer.
Eleven skal have kompetence til på grundlæggende niveau at kunne:
1. selvstændigt anvende viden om økonomiske sammenhænge og afgøre om et tiltag, fx et salgs- eller markedsføringsinitiativ, ud fra om kalkulationen er rentabelt eller ej, og herunder forklare hvorfor tiltaget enten skal gennemføres eller ej,
2. være bevidst om salgsprocessen og selvstændigt planlægge og udføre salg og serviceopgaver ud fra en viden om kundeservice, strategi, kundeadfærd, præferencestruktur, kulturelle normer og værdier samt mulige kommunikationskanaler,
3. selvstændigt afgøre valg af afsætningskanal og kunne planlægge og udføre formidling i forhold til afgrænsede opgaver inden for salg, indkøb og logistik og udpege forskelle i anvendelse af metoder og værktøjer i forhold til kulturer, virksomhedskoncepter, kommunikationskanaler og målgrupper og endvidere selvstændigt at kunne præsentere et produkt, et koncept eller lignende over for en forsamling,
4. selvstændigt i ukendte situationer tage ansvar for afgrænsede opgaver inden for en virksomheds salgs-, kundeservice-, indkøbs- eller logistikfunktion ud fra en helhedsforståelse af værdi- og forsyningskæder som virksomheden indgår i og
5. selvstændigt planlægge og udføre digital databehandling i forhold til afgrænsede arbejdsprocesser og udpege forskelle i virksomheders behov for og behandling af data.
Faglige mål for kontorelever
Faglige mål hentet fra retsinformation.
Her er de faglige mål du som elev skal igennem på kontor:
Eleven skal have grundlæggende viden på følgende områder:
1. Virksomheders og institutioners administrative funktioner såsom f.eks. økonomi, HR, sagsbehandling, kunde- og borgerservice, salg, indkøb, og logistik.2. Virksomheders og institutioners anvendelse af digital databehandling i forhold til fx kunde og borger, produkter, serviceydelser m.v.
3. Digitalisering af administrative arbejdsprocesser, herunder viden om den offentlige digitaliseringsstrategi og viden om digitalisering i forhold til udvikling af forretning.
4. Datadisciplin samt metoder og værktøjer til kvalitetssikring og -udvikling af digitale administrative processer.
5. Værktøjer og programmer til data- og tekstbehandling, herunder særligt regneark.
6. Virksomheders og institutioners basale kommunikationsbehov under hensyn til strategi og koncept for kommunikation både internt og i forhold til omverden.
7. Virksomhedens anvendelse af forskellige kommunikationskanaler og -platforme.
8. Sprogrigtighed, grammatik og retstavning i typiske erhvervsmæssige tekster.
9. Målgrupper for kommunikation og betydningen af sprogpolitik, herunder særligt i forhold til breve og e-mails.
10. Virksomheders og institutioners strategiske mål med service- og kvalitetskrav, herunder såvel skrevne som uskrevne normer.
11. Administration som en både ekstern og intern servicefunktion.
12. Helhedsforståelse og forretningsforståelse i forhold til service og kvalitet.
13. Personlig fremtræden.
14. Forskellige metoder og værktøjer til kvalitetssikring.
Eleven skal have færdigheder i at anvende følgende grundlæggende metoder og redskaber til løsning af enkle opgaver under overholdelsen af relevante forskrifter:
1. Behandling af data inden for en afgrænset administrativ opgave og anvendelse af digitale værktøjer til at indsamling, behandling og præsentation af data, herunder vurdering og valg af funktioner i regneark til behandling og præsentation.
2. Udarbejdelse af forslag til digitalisering af dele af en arbejdsproces ved anvendelse af gængse digitale programmer og værktøjer.
3. Optimering af digitale processer med henblik på brugervenlighed og service.
4. Kortlægning af flow af data i virksomheder og institutioner og i en værdi- og forsyningskæde.
5. Mundtlig præsentation af en afgrænset administrativ opgave i forhold til et opstillet mål for formidlingen og under hensyntagen til målgruppen.
6. Formulering af korte tekster i forhold til en konkret administrativ opgave og begrundelse for valg af
sproglig norm i forhold til tekstens indhold og målgruppe samt kommunikationskanal.
7. Vurdering af servicekoncepters betydning for kunde- og borgerservice og udførelse af en konkret afgrænset serviceopgave inden for et givet servicekoncept under hensyntagen til forskellige normer, kulturer og værdier hos kunder og borgere.
8. Vurdering af kvalitetskoncepter for administrative arbejdsprocesser og udførelse af en konkret afgrænset serviceopgave inden for et givet kvalitetskoncept.
Eleven skal have færdigheder i at korrigere for følgende fejl eller afvigelser fra en plan eller en standard:
1. Fejl i databehandling.
2. Fejl i serviceopgaver.
3. Fejl i forhold til sprogrigtighed, grammatik og retskrivning.Eleven skal have kompetence til på grundlæggende niveau at kunne:
1. Planlægge og udføre digital databehandling selvstændigt i forhold til afgrænsede administrative arbejdsprocesser, udpege forskelle i virksomheders og institutioners behov for og behandling af data og innovere digitalisering af afgrænsede arbejdsprocesser.
2. Planlægge og udføre mundtlig og skriftlig kommunikation selvstændigt i forhold til afgrænsede administrative arbejdsprocesser og udpege forskelle i anvendelse af sproget i forhold til kulturer, sprogpolitik og -normer, kommunikationskanaler og målgrupper.
3. Planlægge og udføre afgrænsede administrative serviceopgaver selvstændigt ud fra en helhedsforståelse og udpege forskelle i anvendelsen af forskellige servicekoncepter, kvalitetskoncepter og normer.