Allgemeines
Generelle kompetenceområder der skal arbejdes med i faget madkundskab
- Mad og Sundhed
- Kompetencemål: Eleven kan foretage madvalg ud fra målgruppe og forholde sig kritisk til madkommunikation.
- Fødevarebevidsthed
- Kompetencemål: Eleven kan foretage begrundede valg af fødevarer i forhold til produktion, kvalitet og Madoplevelse.
- Madlavning
- Kompetencemål: Eleven kan eksperimentere ud fra grundlæggende madlavningsteknikker.
- Måltid- og madkultur
- Kompetencemål: Eleven kan opbygge måltider med forståelse for forskellige madkulturer og levevilkår.
Ungdomsskolen - Madkundskab valgfag 2. år
Velkommen - Tirsdag d. 22.09.2020
Velkommen
- Hvordan er det gået siden sidst?
- Rum i CIP / Praksis. Hvordan du som elev, kan tilgå Praksis og fagets undervisningsmateriale.
- Lektier, eksamen, grupper (evt. faste grupper frem til eksamen).
- Eleven har selv ansvar for udleveret materiale.
- Eleverne skal tjekke lektionsplan, måske de skal huske en ekstra madpakke.
Kompetencemål: Fødevarebevidsthed / Madlavning
Syltning set i et historisk perspektiv.
- Forskellige konserveringsmetoder (tørring, røgning, fermentering, frysning, saltning) Hygiejne mikroorganismer.
- Nøgleord: Konservering kontra madspild.
- Samfundskulturelt perspektiv før og nu.
Link til Tørsleffs hjemmeside: https://www.torsleffs.dk/historie/
Link til Samvirke om syltning:
https://samvirke.dk/artikler/saadan-konserverer-du-maden-derhjemme-5-forskellige-metoder
Link til Miljø- og Fødevareministeriet:
- Eleverne skal selv medbringe hver 3 stk. sylteglas. 1 stk. á 1 liter og 2 stk. á ca. 2,5 dl- 5 dl (et brugt marmeladeglas kan sagtens bruges.
- Vi sylter rødbeder og agurker, samt laver brombærmarmelade.
- Eleverne skal fortælle hvordan de arbejder med opgaven, både hvad angår arbejdsfordeling i gruppen, samt fremgangsmåde (arbejdsplan).
Tirsdag d. 29.09.2020
Kompetencemål: Måltider og Madkultur
Vi tilbereder mad fra Vikingetiden og Barokken.
- Byggrød med æbler, rosiner og persille.
- Hønsefrikasse med hjemmebagt grovbrød.
- Fokus på Hygiejne.
- Fokus på samarbejde og arbejdsfordeling/plan.
- Præsentation af retten.
Udviklingen af Danskernes kostvaner. Fra grød til kød. Status?
Link til Kristeligt Dagblad:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/saadan-er-vores-madvaner-blevet-paavirket-gennem-tiden
Tirsdag d. 06.10.2020
Kompetencemål: Mad & Sundhed
Asiatiske kåldolmere med tilbehør (opskrift Diana eller nedenstående fra COOP)
- Eleverne skal tilberede kåldolmere med kød, samt vegetariske kåldolmere.
- Forholde sig til smag og bæredygtighed.
Link til COOP´s hjemmeside:
https://opskrifter.coop.dk/opskrifter/kaaldolmer-asianstyle-med-bouillon-og-jasminris-21
Link til DR Madskole:
https://www.dr.dk/mad/opskrift/rodkalsdolmere-med-kartoffelsauce
Tirsdag d. 20.10.2020
Kompetencemål: Madlavning / Fødevarebevidsthed
Eleverne arbejder med æg´s madtekniske egenskaber, både de fysiske og kemiske egenskaber.
- Æg som bindemiddel – Omelet, (røræg, panering, pandekager)
- Æg som binde-og hævemiddel – Vandbakkelser (Gratin, tærter, fars.
- Æg som legeringsmiddel – kagecreme, saucer, supper, stuvninger.
Kilde/Link til film om hvordan du laver en Omelet:
Kilde/Links til film om Æg´s madtekniske egenskaber, Madkulturen:
Kilde/Link til Annemette Voss, film om vandbakkelsesdej:
Kilde/Link til Kavlimad kagecreme:
Tirsdag d. 27.10.2020
Kompetencemål: Madlavning/ Fødevarebevidsthed
Eleverne arbejder med æg´s madtekniske egenskaber, både de fysiske og kemiske egenskaber.
Eleverne koger æg, rører mayonnaise og laver æggesalat, samt bager brød. Evt. bage pandekager.
- Æg som emulgeringsmiddel – mayonnaise, bearnaise, hollandaise.
- Viden om æg´s opbygning.
- Ph værdi i æg.
- I kan forklare begreberne denaturering, koagulering og emulsion, og i hvilke sammenhænge begreberne bruges.
-
Denaturering og koagulering af æg, kilde Madkulturen:
-
Link til madkundskab om æg´s madtekniske egenskaber:
https://www.madkulturen.dk/wp-content/uploads/2019/07/UV_AEG_FINAL_PRINT.pdf
- Kilde: Ægget´s opbygning og ondhold. Kilde Ernæringsfokus.
- https://ernaeringsfokus.dk/raavarer/aeg/opbygning
Tirsdag d. 03.11.2020
Tirsdag d. 10.11.2020
Tirsdag d. 17.11.2020
Tirsdag d. 24.11.2020
Velkommen til Digital undervisning i det 2 årige valgfag Madkundskab.
Tryk på ovenstående link på det tidspunkt vi har aftalt. Skriv dit navn og tryk på join meeting.
Så skulle det køre...
Overblik over forskellige tilberedningsmetoder og hvilke råvarer der karakteriserer de 5 grundsmage.
Denne opgave besvares til næste gang tirsdag d. 01.12.2020, vi taler om den på ZOOM.
Tirsdag d. 01.12.2020
Velkommen til Digital undervisning i det 2 årige valgfag Madkundskab.
Tryk på linket på det tidspunkt vi har aftalt. Skriv dit navn og tryk på join meeting.
Så skulle det køre...
Tirsdag d. 08.12.2020
Velkommen til Digital undervisning i det 2 årige valgfag Madkundskab
Tryk på linket på det tidspunkt vi har aftalt. Skriv dit navn og tryk på join meeting.
Så skulle det køre...
Brug CO2 beregneren til, at finde ud af hvor meget CO2 - forbrug din aftensmad indeholder!
Tirsdag d. 05.01.2021
Godt nytår til Jer alle og velkommen til mere fjernundervisning.
Kompetencemål: Måltider og Madkultur
Idag arbejdes der i de grupper i selv har valgt til eksamen. I skal arbejde med Måltidets betydning og værdi i forhold til traditioner og Måltidskultur. Vi tager udgangspunkt i december måned, julefrokosten og juleaften.
Tryk på linket på det tidspunkt vi har aftalt. Skriv dit navn og tryk på join meeting.
Så skulle det køre...
I arbejder med opgaven idag og fremlægger jeres power point næste gang. 10 minutter pr. gruppe.
Tirsdag d. 12.01.2021
Kompetencemål: Måltider og Madkultur
Idag arbejder vi videre med opgaven fra sidste tirsdag. Alle grupper fremlægger over ZOOM.
Tryk på linket på det tidspunkt vi har aftalt. Skriv dit navn og tryk på join meeting.
Så skulle det køre...
I fremlægger opgaven idag via Power Point, 10 minutter pr. gruppe.
Tirsdag d. 19.01.2021
Kompetencemål: Madlavning
Idag skal vi arbejde med de 5 grundsmage og sensorik. Det at få en god madoplevelse handler ikke altid kun om maden. Det handler også om, hvordan maden dufter og hvilken mundfølelse det giver os.
Er der madvarer du ikke brød dig om som mindre, men som du godt kan lide nu?
Tryk på linket på det tidspunkt vi har aftalt. Skriv dit navn og tryk på join meeting.
Så skulle det køre...
Tirsdag d. 26.01.2021
Kompetencemål: Madlavning
Grupperne fremlægger deres Power Point som der er arbejdet med i grupper sidste gang.
Opgaven:
- Hver person i gruppen finder 5 råvarer / madvarer i deres køkken der indikerer smagen af de 5 grundsmage.
- Gruppen skal nu vælge, hvilke 5 råvarer / madvarer de vil fortælle om til resten af holdet.
- Udarbejd et power point med de 5 fælles råvarer og forklar hvilke smage i mener er mest kendetegnende for råvaren / madvaren.
- Er der råvarer som i ikke kunne lide som mindre, men som I godt kan lide nu?
God fornøjelse.Tryk på linket på det tidspunkt vi har aftalt. Skriv dit navn og tryk på join meeting.
Så skulle det køre...
Tirsdag d. 02.02.2021
Kompetencemål: Mad og Sundhed
- I skal arbejde i jeres grupper.
- I skal arbejde med de nye kostråd.
- Hver gruppe arbejder med 1 ud af 7 kostråd.
- Grupperne fremlægger deres Power Point næste gang, 10 min pr. gruppe.
- Opgaven ligger i Praxis.
Tryk på linket på det tidspunkt vi har aftalt. Skriv dit navn og tryk på join meeting.
Så skulle det køre...
Tirsdag d. 09.02.2021
Kompetencemål: Mad og Sundhed
- Hver gruppe arbejder med 1 ud af 7 kostråd.
- Grupperne fremlægger deres Power Point idag, 10 min pr. gruppe.
- Opgaven ligger i Praxis.
Tryk på linket på det tidspunkt vi har aftalt. Skriv dit navn og tryk på join meeting.
Så skulle det køre...
Tirsdag d. 23.02.2021
Kompetencemål: Madlavning og Fødevarebevidsthed
- I har i vinterferien tilberedt en ret til aftensmad, der afspejler et eller flere af de 7 Kostråd.
- Tag billeder af jeres ret.
- Gruppen skal fortælle hvorfor de netop har valgt denne ret og hvilke sæsonvarer der indgår i retten.
- Hvad synes Jeres familie om retten – spørg dem og noter det ned.
- Er jeres ret klimavenlig? Hvorfor/hvorfor ikke?
Udarbejd et power point, hvor svar på ovenstående indgår.
Hver gruppe fremlægger efter vinterferien. 10 min. pr. gruppe.
- Ekstra tid, i grupper: Eleverne finder 3 retter hvor Bælgfrugter indgår.
- Hvorfor er det godt at spise Bælgfrugter?
- Er der noget man skal være ekstra opmærksom på, når man skal tilberede retter med Bælgfrugter, hvorfor?
Kilde: Arla, Bælgfrugter: https://www.arla.dk/opskrifter/leksikon/guider/balgfrugtguide-
Kilde: Hjerteforeningen, Bælgfrugter: https://hjerteforeningen.dk/2020/10/din-guide-til-hjertesunde-baelgfrugter/
Tryk på linket på det tidspunkt vi har aftalt. Skriv dit navn og tryk på join meeting.
Så skulle det køre...
Tirsdag d. 02.03.2021
Kompetencemål: Madlavning og Fødevarebevidsthed.
Individuel opgave:
- I har en dag i den seneste uge tilberedt pitabrød med hjemmelavet falaffel.
- I skal selv udvikle opskriften.
- Det betyder at ud over de hjemmelavede falaffel, er alt andet fyld og dressing i dit pitabrød, valgfrit.
- Du skal skrive alle ingredienser ind i en opskrift hvor antal, styk, gram, teskefulde m.m. fremgår, samt fremgangsmåden på hvordan du har gjort.
- Husk at tage billeder.
- I en power point med max 5 slides, viser du billeder af din ret og fortæller hvilke tilberedningsmetoder du har brugt, samt hvordan det smagte. Fremvises for klassen.
- Dine opskrifter sender du til Mette på mail: mhh@celf.dk - mærket med dit navn.
Tryk på linket på det tidspunkt vi har aftalt. Skriv dit navn og tryk på join meeting.
Så skulle det køre...
Tirsdag d. 09.03.2021
Kompetencemål: Hygge og repetition.
- Denne gang er sidste gang vi ses. I vil få en standpunktskarakter i løbet af foråret.
- I har været nogle gode og rare elever. Jeg håber at nogen af Jer kunne tænke jer at starte på en uddannelse inden for Fødevare her på CELF.
- I har bagt den kage i bedst kan lide, så vi kan holde afslutning sammen - hver for sig.
- I grupper skal i lave en Kahoot. Hver gruppe har hvert deres tema. Der er 8 temaer i alt og der skal minimum være 8 spørgsmål til hvert tema med minimum 3 valgmuligheder.
- Temaerne er:
- Tilberedningsmetoder.
- Danske retter.
- Fisk og Fjerkræ.
- Energigivende næringsstoffer.
- De 7 kostråd.
- Kager og Brød.
- Klimavenlige Fødevarer.
- Værktøj i køkkenet.
Tak for denne gang og pøj pøj fremover.
Kh. Mette
Tryk på linket på det tidspunkt vi har aftalt. Skriv dit navn og tryk på join meeting.
Så skulle det køre...